Tijd voor Toekomst symposium: klaar voor de sprong voorwaarts

woensdag 5 oktober 2022

  • HANNN

Een generatie lang investeren in de toekomstige generatie met een verrijkte schooldag. Dat is de kern van Tijd voor Toekomst. En daar zijn in de provincie Groningen al heel veel mensen bij betrokken, getuige het symposium op 6 oktober in het Willem Alexander Sportcentrum in Groningen. Meer dan 80 aanwezigen stonden stil bij de sprong van 9 scholen die nu opgestart zijn, naar ruim 35 in 2025. Bij de aftrap van de bijeenkomst benadrukte gedeputeerde Tjeerd van Dekken hoe blij hij is met de brede groep mensen die zich inzetten voor kansengelijkheid. 

Het hoofddoel van Tijd voor Toekomst is een kansrijke generatie Groningers. Dit gebeurt door extra lestijd te bieden met inzet op talentontwikkeling, welzijn, gezondheid en verminderen van achterstanden. Hiermee krijgt ieder kind dezelfde kansen om zijn talenten te ontdekken en te ontwikkelen en daarmee op een kansrijk toekomstperspectief. Inmiddels hebben onderwijsbestuurder Jaap Hansen (SOOOG) en coalitieondersteuner Maurice Dijk (gemeente Oldambt) ervaring opgedaan met het opstarten van deze benadering op basisscholen. Zij vertelden dat draagvlak bij alle betrokkenen van groot belang is, evenals continuïteit. Het verrijken van een schooldag doe je niet voor twee jaar, maar is een kwestie van de lange adem. En de eerste ervaringen hebben geleerd dat het goed is om soms je plannen bij te stellen als de praktijk hierom vraagt. Het is beter toe te werken naar een bepaald aantal uren verrijkt aanbod, dan dat je dit aantal meteen als ijzeren wet hanteert.

Kwalitatieve resultaten
Onderzoekscoördinator Sanne Visser is verantwoordelijk voor de monitoring van Tijd voor Toekomst, en presenteerde op het symposium hoe ze naast kwantitatieve gegevens ook naar kwalitatieve informatie kijkt. Bij een langjarig programma is het niet realistisch om in de eerste jaren een verandering van cito-scores te verwachten. Daarom wordt in de monitoring onder andere ook uitvraag gedaan of kinderen het gevoel hebben dat ze alles kunnen worden en of ze goed in hun vel zitten.

Hoewel harde resultaten in de politieke arena vaak een centrale rol spelen, benadrukten wethouders Carine Bloemhoff (Groningen), Erik Drenth (Midden-Groningen) en Bé Schollema (Westerkwartier) dat zij Tijd voor Toekomst waarderen om de kwalitatieve impact dat het programma zal hebben. Dat de verrijkte schooldag betrekking heeft op meerdere beleidsterreinen werd door de bestuurders eerder gezien als een pré dan een uitdaging. Zo lang er bij de Tijd voor Toekomst reünie over 8 jaar maar verhalen gedeeld kunnen worden van jongvolwassenen die het gevoel hebben dat op de basisschool de deur naar een grotere wereld geopend werd.

Tijdens het symposium werd ook de nieuwe website https://tijd-voor-toekomst.nl gepresenteerd, waar goede voorbeelden worden gedeeld van de introductie van een verrijkte schooldag.

Spiegel
Na het plenaire deel gingen de handen uit de mouwen in twee workshops. Voor het onderwijs gaf Peter de Vries een workshop over ouderbetrokkenheid. Een onderwerp dat op de eerste Tijd voor Toekomst scholen regelmatig naar voren kwam, omdat het zeer bepalend is bij de vraag of je de kinderen bereikt die je graag zou willen bereiken. Voor de beleidsmakers verzorgde Johanna Sellis van de Gelijke Kansen Alliantie een presentatie over de uitdaging om lokale initiatieven aan te laten sluiten bij landelijk beleid, en vice-versa. Maar het ging ook over de vraag hoe je omgaat met de ongelijke behandeling die soms nodig is voor het bieden van gelijke kansen.

Het slotwoord was aan Dave Ensberg-Kleijkers, directeur bestuurder van Jantje Beton en bestuursvoorzitter van de Maatschappelijke Alliantie. Hij benadrukte dat er niet alleen aandacht moet zijn voor programmering, maar ook voor de omgeving waarin kinderen zich bewegen. Het vergroenen van schoolpleinen is hier een mooi voorbeeld van. En hij riep op kritisch te blijven. Zo zou de relatie tussen school en ouders minder die tussen producent en consument moeten zijn, en meer een wederkerige relatie. En ook al hebben we in Nederland niet zoveel met autoriteit: laten we naast het lerarentekort ook aan de bel trekken vanwege het schoolleiders tekort. 

Veel gedaan, genoeg te doen!
Naast het inhoudelijk deel van het symposium, was er ook ruimschoots de mogelijkheid voor ontmoeting. Het was mooi om te zien hoe het uitwisseling van ervaringen op gang kwam. In dat opzicht was het de bijeenkomst ook de start van meer netwerkvorming tussen alle Tijd voor Toekomst-betrokkenen.
Wij zijn als HANNN trots dat we de afgelopen jaren vorm hebben mogen geven aan het provinciale team dat deze beweging ondersteunt. En we zullen in de komende tijd bouwen aan een structuur om dit duurzaam te blijven doen. 

Aandachtsgebieden

Healthy Ageing Network