In Noord-Nederland bestaan veel gezondheidsproblemen die voortkomen uit ongezonde eetgewoontes. Binnen het HANNN programma Food & Health werken we samen met inwoners, bedrijven en overheden in onze regio aan het terugdringen van deze problematiek. Wij doen dit door partijen samen te brengen en gezamenlijk nieuwe initiatieven te ontwikkelen of bestaande activiteiten een stapje verder te helpen.

Waarom eten mensen ongezond? 

De achterliggende problematiek van ongezonde eetgewoontes is complex. Hier zijn geen panklare oplossingen voor. Voor een belangrijk deel zijn de cultuur en de omgeving van invloed op de leefstijlkeuzes die mensen maken. We werken samen met betrokken partijen om de oorzaken van ongezonde eetgewoontes te doorgronden en tot creatieve, duurzame oplossingen te komen voor meer gezonde jaren. We doen dit door de omgeving van mensen zodanig te beïnvloeden dat gezondere keuzes vanzelfsprekender worden, bijvoorbeeld door samen te werken met voedselproducenten, winkels en cateraars. Ook betrekken we mensen in activiteiten en ondersteunen we ze op weg naar een gezond voedingspatroon.

Voorbeelden van HANNN food & health projecten:

  • HANNN is actief bij de wijkaanpak “Gezonder Oud-Oost” in Leeuwarden. Met deze aanpak zetten we ons in voor het verbeteren van de gezondheid van de inwoners van deze wijk.
  • Studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein zijn voor ons aan de slag gegaan met veldbonenmeel, wat veel eiwitten en vezels bevat. Ze hebben het verwerkt tot alledaagse producten zodat ze relatief makkelijk in een bestaand eetpatroon op te nemen zijn. In dit geval is het veldbonenmeel verwerkt in cakes, ontbijtkoeken, zoutjes, hamburgers en saucijzenbroodjes. Hierdoor hebben deze producten meer eiwitten, een lager vetgehalte en zijn ze veel duurzamer.
  • We hebben gezorgd voor een bijzonder broodje hamburger op de TT in Assen. De speciaal ontwikkelde TT burger is gezonder (minder kunstmatige toevoegingen en meer vezels), maar levert qua smaak en beleving niet in ten opzichte van een traditioneel broodje hamburger. We hebben daarbij in de communicatie niet vermeld dat het een gezonder broodje betreft, maar hebben marketingkennis ingezet om het broodje aantrekkelijk te maken voor dit specifieke publiek. Namelijk door een zwarte ‘oliesaus’ te ontwikkelen en toe te voegen aan het broodje.
  • We werken samen met cateraars en bedrijfskantines in het noorden om een gezonder aanbod te creëren op de werkvloer. We zijn in gesprek met de snackbarhouders en publiek over gezonder eten, zoals tijdens het frituurfestival. Ook geven we gastlessen over gezondheid en voeding bij opleidingen in Noord-Nederland.

Meer weten of meedoen? Neem contact op met Nick Cramer nick.cramer@hannn.eu