Tijd voor Toekomst
Tijd voor Toekomst is een meerjarig programma dat investeert in de jeugd van de Provincie Groningen. Het wil bereiken dat kinderen dezelfde kansen krijgen, welke achtergrond ze ook hebben en waar ze ook wonen. Dat ze bewust en bekwaam worden. Bewust van hun omgeving, van zichzelf en van de kansen die ze hebben voor hun toekomst. Dat ze hun talenten kunnen ontwikkelen. Zich kunnen ontplooien. Dat hun dromen uitkomen. En dat ze kunnen worden wie ze willen zijn.
Binnen Tijd voor Toekomst wordt een verrijkte schooldag ontwikkeld. Dit is een dagprogrammering op basisscholen in de provincie Groningen waarbij extra lestijd wordt geboden met inzet op talentontwikkeling, welzijn, gezondheid en verminderen van achterstanden.
Het Tijd voor Toekomst programma doet dit door nauw samen te werken met de scholen en hen te helpen hun aanbod verder te verbreden, te verbeteren en te verrijken.
Denk hierbij aan een breed pakket van activiteiten op het gebied van cultuur, wetenschap, techniek, ondernemerschap, werk, natuur, gezondheid en bewegen.
Centraal staat hierbij de gezamenlijke aanpak om voor ieder kind een kansrijke en gezonde toekomst te realiseren.
Tijd voor toekomst is een beweging, een methode om het verschil te maken voor kinderen in Groningen. Groninger gemeenten, provincie, kennisinstellingen als RUG en Hanzehogeschool en aanbieders van lesprogramma’s werken samen met scholen om dit mogelijk te maken. Ze vormen samen een netwerk om de aanpak en het gedachtegoed van Tijd voor Toekomst te delen, uit te dragen, belemmeringen weg te nemen, te ondersteunen en elkaar te helpen dit voor “hun” kinderen te bereiken.
Provinciaal Team
Als programmamanager stuurt HANNN het provinciaal team van Tijd voor Toekomst aan. Het provinciaal team ondersteunt alle gemeenten in de provincie Groningen die Tijd voor Toekomst willen introduceren op een aantal van hun basisscholen. Hierbij wordt samengewerkt met een breed scala aan partijen in het netwerk. Het provinciaal team is verantwoordelijk voor onder andere:
- Het financieren van innovatiebegeleiders die op scholen ondersteunen bij het opstarten en vormgeven van Tijd voor Toekomst.
- Monitoring: ontwikkeling van een indicatorenset en vormgeven aan de lerende evaluatie.
- Kennisuitwisseling tussen de betrokken partijen. Niet alleen met specifieke gesprekken en acties maar ook via de realisatie van een online platform waar relevante documenten worden geplaatst, nieuwsberichten uitgewisseld kunnen worden, en waar het aanbod duidelijk en zichtbaar wordt.
- Het onderhouden van contact met potentiële aanbieders van programmering op de scholen, zowel lokaal als (boven-)regionaal.
- Afstemming met initiatieven elders in het land met dezelfde doelstelling als Tijd voor Toekomst.
Concrete ontwikkelingen en acties:
In de periode 2021-2023 wordt gestart met Tijd voor Toekomst op vijf scholen in de gemeente Midden-Groningen en vier in de gemeente Oldambt.
In de gemeente Groningen starten in 2022 elf scholen in Beijum en Lewenborg met de Verlengde Schooldag.
Gemeente Eemsdelta start op vijf scholen in 2022, het schooljaar daarop komen er nog twee bij.
Pilot
Binnen het living lab Tijd voor Toekomst is in de eerste fase toegewerkt naar twee pilotweken in oktober 2020 waarin een verrijkte schooldag op obs Houwingaham in Bad Nieuweschans is gerealiseerd. Klik hier om daar meer over te lezen.
Heb je een vraag of wil je gewoon meer weten over Tijd voor Toekomst? Stuur dan een mail naar danielle.bekkering@hannn.eu