Gezonde en duurzame voeding: weten is eten!

woensdag 10 januari 2024

  • HANNN

De inwoners van Noord-Nederland eten veel te weinig groente en staan nog niet op grote schaal te springen om biologische voeding te kopen. Daarnaast zeggen veel Noorderlingen dat ze graag een groter aanbod van groente en fruit in gesloten ketens zoals sportkantines, scholen en op het werk zouden zien. Dit blijkt uit recent onderzoek van Het lectoraat Transformational Media van NHL Stenden Hogeschool. Het onderzoek is uitgevoerd binnen het project "Van Veggielab naar Veggie Farm Fab" waarin HANNN ook partner is.

De productie van voedsel heeft een belangrijke impact op het milieu. In totaal ontstaat ongeveer een derde (20-35%) van alle klimaatbelasting door het maken en eten van voedsel (Voedingscentrum, 2023). Het stimuleren van de consumptie van biologische en natuurinclusieve voeding is van groot belang om de milieubelasting van voeding te verlagen. Dit heeft niet alleen een positief effect op het milieu, maar ook op onze gezondheid. Het stimuleren van gezonder en duurzamer consumptiegedrag op het gebied van voeding is essentieel voor het voorkomen en verminderen van voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen waar we in Nederland volgens het Nationaal Preventieakkoord (2018) op grote schaal mee te maken hebben.

Uit onderzoek van het lectoraat blijkt dat betaalbaarheid, veiligheid én gezondheid belangrijke elementen zijn bij de aankoop van voedselproducten. Toch toont het onderzoek aan dat slechts 8% van de Noord Nederlandse bevolking voldoet aan de consumptie van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente. Als het gaat om biologische voedselproducten zien we dat maar 18% van de respondenten regelmatig deze voedselproducten koopt. Opvallend daarbij is dat vrouwen vaker biologische voedselproducten kopen dan mannen.

Vooral kennis blijkt een bepalende factor bij de aankoop van voedingsproducten. Mensen die beter geïnformeerd zijn over de positieve effecten van biologische voeding en op de hoogte zijn van de impact van duurzaam voedingsgedrag op het milieu kopen eerder biologische voedselproducten.

Prijs, milieu/klimaat, dierenwelzijn en gezondheid zijn de belangrijkste redenen voor de Noord-Nederlanders om biologische producten te kopen. En hoewel de meeste respondenten biologische voedselproducten duur vinden, geven ze aan dat meer informatie over de reden van de hogere prijzen voor biologische producten kan bijdragen aan het stimuleren van biologische voedselconsumptie.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat er nog veel ruimte is om gezonde en duurzame voedselconsumptie onder de Noorderlingen te bevorderen. Daarnaast bieden ze ook inzicht in mogelijke oplossingen. Ongeveer 45% van de respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat ze graag meer groente en fruit zouden zien in de zogenaamde gesloten ketens zoals sport- en bedrijfskantines, onderwijsinstellingen en zorginstellingen. Het aanbod van groente en fruit blijkt zelfs invloed te hebben op de keuze voor een bepaalde zorginstelling.

Daarnaast geven de inzichten verschillende aanknopingspunten voor partijen die zich bezighouden met het stimuleren van gezonde en duurzame voeding zoals beleidsmakers. Enerzijds door zich in de communicatie te richten op het vergroten van kennis over duurzame voeding en de bereiding hiervan, het tot stand komen van de prijs van biologische producten, en de voordelen op het gebied van milieu, gezondheid en dierenwelzijn. Anderzijds door het stimuleren van milieu- en gezondheidsbewustzijn, en het verbeteren van het aanbod van groente en fruit in de gesloten ketens.

Meer weten?
Voor het opvragen van het onderzoeksrapport kunt u contact opnemen met het lectoraat Transformational Media via lectoraat.tm@nhlstenden.com. Het lectoraat onderzoekt onder andere hoe communicatie ingezet kan worden om gezonder en duurzamer gedrag te stimuleren. Wilt u in gesprek over het onderzoek dan kunt u contact opnemen met de projectleider Annalies Brijker via annalies.brijker@nhlstenden.com of 06-17416249.

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het door SNN-gesubsidieerde project "Van Veggielab naar Veggie Farm Fab” Het project is erop gericht te laten zien dat het loont om van gangbare landbouw over te stappen op meer natuurinclusieve landbouw”. Vanwege de essentiële rol die de burgers spelen in het voedselsysteem richtte dit onderzoek zich op het, stimuleren van duurzame voedselconsumptie onder de burgers van Noord-Nederland door de inzet van communicatie. In samenwerking met Professorship Transforational Media, NHL Stenden hogeschool en Healthy Ageing Network Northern Netherlands (HANNN).

Aandachtsgebieden

Healthy Ageing Network